19 października 2013

Czy ulewanie jest grożne?


Ulewanie to nic innego jak wypłynięcie niewielkiej ilości pokarmu z ust naszego maluszka. Możemy je zaobserwować do kilku minut tuż po karmieniu. Ulewanie to zjawisko, które dotyka co drugie dziecko, a mija wraz z rozwojem układu pokarmowego. Ulewanie u mojego synka dość często się zdarzało i bardzo mnie niepokoiło. Aby wyjaśnić swoje wątpliwości udałam się do pediatry, który  powiedział mi co i jak.

Co to jest tak naprawdę ulewanie?


Ulewanie to nic innego jak problem wynikający z niedojrzałością układu pokarmowego naszego malca. W wielu portalach znajdziecie informację, że ulewanie to niedojrzałość zwieracza przełyku, czyli mięśnia znajdującego się między przełykiem a żołądkiem i jest wynikiem połykania powietrza przez dziecko. Cżęsto ten problem obserwowałam u swojego synka, gdy jadł zbyt łapczywie, czasem nawet przerywał karmienie, bo coś go innego zainteresowało.


Jakie są przyczyny ulewania?


Jak wspomniałam wcześniej na pewno przyczyną ulewania u dziecka jest łapczywe jedzenie, a także rozproszenie dziecka innym czynnikami podczas karmienia. Czasem też odstęp między jednym a drugim karmieniem jest zbyt krótki albo też za długi. U mnie też na początku ogromnym problemem był nawał pokarmu, bo mój syn nie nadążał z ssaniem. Czasem też przyczyną ulewania może być zbyt wczesne rozszerzanie diety dziecka.

Co mama może zrobić, by pomóc dziecku?

Pierwszą podstawową sprawą jest zadbanie o właściwe ułożenie dziecka podczas karmienia piersią. Główka dziecka zawsze musi być ułożona wyżej niż reszta ciała. Ja miałam nawał mleczny na samym początku, ale ponieważ było to moje pierwsze dziecko nie wiedziałam, że powinnam przed karmieniem odciągnąć trochę pokarmu. O tym dowiedziałam się później. A co z karmieniem sztucznym? Przede wszystkim musicie używać smoczka z najmniejszym otworem. My Mamy musimy też pamiętać o tym, by po każdym posiłku dziecku odbiło się. W naszym przypadku czasem i zdarzało się, że musieliśmy czekać nawet do 20 minut, a nawet i dłużej!  Po karmieniu najlepiej dziecko położyć na boku, a za plecki podłożyć zwiniętą w rulon kocyk. Wówczas dziecko nie przekręci się na wznak i będzie bezpieczne.

A kiedy do lekarza?

Ulewanie generalnie nie powinno w nas Mamach budzi jakiegoś niepokoju. Czasem jednak może zdarzyć się niski przyrost wagi, kaszel, brązowe zabarwienie mleka podczas ulewania,  ból brzuszka, niepokój i płacz dziecka. Może to być refluks żołądkowy i dlatego warto skonsultować się najlepiej z lekarzem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz