20 września 2014

Karmienią piersią - naturalna i indywidualna sprawa matki

Karmienie piersią jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka zwłaszcza w pierwszych miesiącach życiach, kiedy to nasz maluszek bardzo intensywnie rośnie. Pokarm kobiecy to pokarm, który zaspokaja zapotrzebowanie dziecka na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Jednak nie każda z nas decyduje się na karmienie piersią. Wynika to z różnych powodów: obawiamy się, że niebawem wrócić do pracy musimy i nie chcemy dziecka przyzwyczajać, że nasz pokarm wydaje się niewystarczający do zaspokojenia potrzeb dziecka, a to że, gdy karmimy to nasze piersi tracą na wyglądzie, abo najzwyczajniej nasz organizm nie produkuje wystarczającej ilości pokarmu, by zaspokoić potrzeby dziecka.

źródło zdjęcia: weblog.infopraca.pl

Na czym polega karmienie naturalne?


Karmienie piersią jest jedynym prawidłowym sposobem żywienia niemowląt w pierwszym półroczu ich życia. Karmienie naturalne sprawia, że maluszek jest zdrowy. Chroni go także przed rozwojem wielu chorób w  dzieciństwie, a także w życiu dorosłym. Promocję i ochronę karmienia piersią zalecają Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).

Jakie są zalety karmienia piersią?

Karmienie naturalne: przyspiesza zwijanie macicy po porodzie, zmniejsza prawdopodobieństwo zajścia w ciążę, ułatwia powrót do masy ciała sprzed ciąży (oczywiście, jeśli kobieta karmiąca nie objada się), zmniejsza ryzyko wystąpienia raka sutka, ma pozytywny wpływ na stan emocjonalny i psychikę matek, nie wymaga pracochłonnego przygotowywania pożywienia ani przebywania w domu w porze posiłków. Pokarm z piersi jest gotowy do podania w każdej chwili i we wszelkich okolicznościach. Nie bez znaczenia jest też fakt, że sztuczne mieszanki są kosztowne.

Dlaczego wiele kobiet rezygnuje z karmienia piersią?

Mimo tylu zalet karmienia naturalnego wiele kobiet nie podejmuje karmienia piersią lub zbyt wcześnie z niego rezygnuje. Nie bez wpływu na decyzje kobiet pozostaje fakt, że ich matki i babcie często nie karmiły piersią, co było związane z ówczesną modą. Czasem nawet w dobrej wierze odradzają karmienie naturalne. Nie mając doświadczenia w karmieniu piersią, nie potrafią nauczyć prawidłowej techniki, pomóc w radzeniu sobie z typowymi problemami. Dlatego karmienie piersią stało się współcześnie sprawą świadomego wyboru; bywa, że wbrew opinii otoczenia. Ponadto wśród kobiet krąży wiele błędnych przekonań czy wręcz przesądów na temat karmienia piersią.

Niektóre kobiety karmiące piersią mogą zniechęcić się przy wystąpieniu pierwszych trudności. Najczęściej mają one charakter przemijający, można im zapobiegać lub skutecznie sobie z nimi radzić. Poznanie mechanizmów powodujących te kłopoty, a także sposobów radzenia sobie z nimi, a przede wszystkim nauczenie się właściwej techniki przystawiania dziecka do piersi – pozwala przetrwać trudny okres i kontynuować karmienie z korzyścią dla matki i dziecka.

         O czym należy pamiętać podczas karmienia?

  1. Utrzymuj prawidłową pozycję dziecka w czasie karmienia, gdzie:
  •  głowa dziecka powinna być ułożona w linii kręgosłupa;
  •  zwracamy uwagę, aby głowa nie odchylała się ku tyłowi, ani nie była pochylona zbyt mocno w kierunku klatki piersiowej, powinna opierać się na zgięciu łokcia jednej z rąk mamy
  •  zawsze przystawiamy dziecko do piersi, a nie odwrotnie. 
  • 2.  Prawidłowe techniki karmienia:
  • wargi dziecka obejmują brodawkę  piersi wraz z otoczką;
  • policzki nie zapadają się w trakcie  usta dziecka są szeroko otwarte, a wargi nie są wciągnięte do wewnątrz,
  • przed karmieniem język malucha jest ułożony na jego dolnej wardze;
  • nie słychać odgłosów cmokania; ssanie nie jest bolesne dla mamy.
Osobiście karmię piersią jeszcze, choć mój syn za dwa miesiące skończy 2 latka. To mój świadomy wybór, choć wiem, że niektórym wydaje się to za długo. Ja jednak i tak pozostanę przy swoim!




5 komentarzy:

  1. Ja nie mam doświadczenia w tej kwestii :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój ma półtora roku i też nadal go karmię i coś czuję, że prędko to się nie skończy.

    OdpowiedzUsuń
  3. karmienie jest bardzo ważnym elementem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ooo tak karmienie jest bardzo ważne.Ja pierwszego syneczka karmiłam również 2 lata (już myślałam że ja tak długo karmiłam,ale widzę że nie jestem sama).Drugiego synka karmiłam niecałe 1,5 roku. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi się niestety nie udało karmić naturalnie, choć bardzo się starałam. W końcu dałam sobie spokój z walką o pokarm, gdyż nie miałam 24 godzin na dobę wolnych, by poświęcić je wyłącznie karmieniu. Kiedy w końcu przeszłam całkowicie na mm odetchnęłam, a maleństwo również stało się spokojniejsze.

    OdpowiedzUsuń