1 października 2015

Owoce w jadłospisie dzieci

Świeże owoce to ważny składnik diety nie tylko osoby dorosłej, ale także dzieci i niemowląt, głównie ze względu na przyswajalne witaminy - C i A oraz składniki mineralne takie jak żelazo, wapń, potas, miedź, mangan oraz błonnik, który korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego.



 Rozszerzanie diety u niemowlaka rozpoczynamy  przeważnie w piątym lub szóstym miesiącu życia. U nas przyjęto, że rozszerzanie diety rozpoczynamy od podawania jabłuszek. Są one bogatym źródłem witamin i błonnika, łagodne i rzadko uczulają, a i jest ich wiele odmian i można wśród nich odnaleźć tę ulubioną. Warto podawać dziecku odmiany nie tylko słodkie, mdłe, ale i kwaskowe. Owoce dla niemowląt podajemy w postaci musu owocowego lub soku przecierowego. Po kilku dniach możemy spróbować podać inne owoce takie jak: jagody, maliny, porzeczki. Przy wprowadzeniu nowych owoców musimy obserwować dziecko, czy czasem nie pojawia się wysypka, nie boli je brzuszek, nie ma biegunek. Owoce cytrusowe podajemy dzieciom dopiero po skończeniu pierwszego roku życia.

 Najzdrowsze owoce w żywieniu dzieci to:
  • truskawki i czereśnie – należą do polskich owoców sezonowych i warto je jeść w okresie letnim,
  • czarne porzeczki i maliny – najlepiej smakują w sezonie, ale surowe można  przechowywać w zamrażarce, są także bogatym źródłem witaminy C,
  • jabłka, śliwki, gruszki – pojawiają się na jesieni, warto je zjadać razem ze skórką, pod którą mają najwięcej witamin,
  • banany, pomarańcze – są dostępne przez cały rok.
Czy owoce można jeść bez ograniczeń? Powiem tak, że powinno się to odbywać z umiarem. Nadmiar owoców w diecie dziecka może zmniejszać apetyt na inne jedzenie, a czasem też może powodować biegunki.  

Odpowiednie żywienie dzieci wpływa na ich zdrowie i prawidłowy rozwój, dlatego pilnujmy, by jadły odpowiednią ilość owoców dziennie.






 

 


1 komentarz:

  1. mój synek zawsze coś z owoców dostaje, lubi chyba wszystkie

    OdpowiedzUsuń